Podstawowym zadaniem specjalistów kontroli jakości jest sumienne i rzetelne sprawdzanie oraz ocena, czy wytwarzany produkt spełnia wszelkie niezbędne kryteria i może brać udział w kolejnych etapach produkcji.
Do głównych obowiązków specjalistów kontroli jakości, niezależnie od branży, w której pracują należy:
- Sporządzanie odpowiednich instrukcji, oraz standardów, które stanowią główny element kontroli wytwarzanych dóbr. Standardy te powinny być zgodne ze wskazaniami dotyczącymi odpowiedniej branży oraz spełniać wszelkie wymogi prawne tj. normy ISO
- Gromadzenie informacji na temat surowców biorących udział w procesie wytwarzania produktów. W tym przypadku kontroler jakości sprawdza, czy otrzymane surowce spełniają niezbędne wymagania dotyczące początkowych etapów produkcji. Etap ten jest niezwykle ważny, gdyż zbagatelizowanie nawet najmniejszych uchybień, może w dużym stopniu opóźnić proces produkcji, a w najgorszym wypadku nawet go zatrzymać.
- Ustalanie głównych metod, za pomocą których można kontrolować oraz mierzyć jakość produktów
- Opracowywanie dokumentacji jakościowej, oraz prowadzenie zapisów na poszczególnych etapach produkcji
- Nadzór nad sprzętem pomiarowo-kontrolnym
- Nadzór nad zgodnością wytwarzanych produktów z określoną specyfiką techniczną oraz z wymaganiami klienta
- Rozmowy z klientami, które mają na celu dostarczenie wiedzy z zakresu pożądanej jakości wytwarzanych produktów
Specjalista kontroli jakości ma dość dużo obowiązków