Kontrola jakości (z angielskiego „quality control”) to świadome działania przedsiębiorstwa wobec tematu jakości wytwarzanych przez nie towarów i usług, w którym istotną część odpowiedzialności przejmuje naczelne kierownictwo firmy.
Zgodnie z definicją kontroli, dobra jakość uzyskiwanych dóbr nie ani jest kwestią przypadku, ani rezultatem myślenia życzeniowego, a stanowi wynik planowanych, skoordynowanych i dobrze zorganizowanych działań wszystkich działów produkcyjnych i organizacyjnych przedsiębiorstwa. Działania zmierzające do uzyskania określonej jakości wyrobów obejmują projektowanie, prace inżynierskie i techniczne, jakościowe przygotowanie produkcji, planowanie produkcji, standardy wykonywania wyrobów, wymagania personalne oraz szkolenie i doskonalenie kadr administracyjnych i produkcyjnych. Celem kontroli jakości jest eliminacja wszystkich negatywnych czynników obniżających jakość produktów i usług oferowanych przez przedsiębiorstwa.
Osobą odpowiedzialną za odpowiednią jakość wytwarzanych towarów jest zazwyczaj kontroler jakości, inaczej zwany również specjalistą ds. kontroli jakości, specjalista ds. kontroli jakości Bytom.