Na czym polega kontrola jakości?

By   24 kwietnia 2018

kontrola jakościKontroler jakości to stanowisko pracy obecne w każdej firmie, świadczącej usługi sprzedaży lub wytwórstwa produktów. Specjaliści do spraw kontroli jakości są niezbędni dla prawidłowego funkcjonowania firmy. Ale na czym konkretnie polega ta kontrola jakości? Czym jest i jak przebiega?

Istotą kontroli jakości jest sprawdzanie danej cechy produktu, celem potwierdzenia jej zgodności z zakładanymi rezultatami. Oznacza to, że każda cecha danego produktu musi być zgodna ze specyfikacją, a jeżeli od niej dobiega, to należy taki artykuł wycofać z obiegu bądź poprawić, jeżeli istnieje taka możliwość. Głównym założeniem współczesnej kontroli jakości jest zatem identyfikacja problemu, a w dalszej kolejności eliminacja niezgodności.

Kontrole dzielimy na stuprocentową, stosowaną przy produkcji wyrobów unikalnych oraz zdecydowanie częściej wykorzystywaną: kontrolę statystyczną. Celem kontroli jakości jest rzecz jasna poprawa jakości asortymentu, ale również zmniejszenie strat czy ograniczenie ilości reklamacji. Obejmuje ona zarówno materiały dostarczane do produkcji, wyroby końcowe, ale także kwalifikacje pracowników czy dokumentację techniczną.

Proces kontroli jakości przebiega dwufazowo. Faza pierwsza jest etapem weryfikacji bezpośredniej, a więc sprawdzania, testowania, porównywania. W tym celu przeprowadza się badania wizualne, penetracyjne czy wytrzymałościowe. Natomiast faza druga to dokumentowanie sytuacji bieżącej – robienie zdjęć i przygotowywanie raportów, protokołów, rejestrów, wystawianie certyfikatów i uwierzytelnianie zgodności atestowej. Końcowym etapem kontroli jakości jest kontrola satysfakcji klientów, a zatem badanie czy produkt spełnia ich oczekiwania i w jakim stopniu.

One Comment on “Na czym polega kontrola jakoÅ›ci?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *