Specjalista kontroli jakości może mieć do wykonania różnorodne zadania. Wiele zależy od tego, w jakiej firmie pracuje. To najczęściej branża oraz przyjęte w niej standardy decydują o tym, jak ostatecznie wygląda praca jako specjalista kontroli jakości. Celem takiej pracy jest zdecydowanie podwyższenie standardów produkcji, a co za tym idzie, zmniejszenie ilości reklamacji. Ocena jakości konkretnego produktu nie zawsze jest jednak prosta. Jak można zrobić to skuteczniej?
Specjalista kontroli jakości powinien w pierwszej kolejności opracować standardy, które będą podstawą do oceny tego, czy dany produkt spełnia standardy, czy też nie. Bez modelu porównawczego trudno będzie wskazać, które z produktów są odpowiednie do sprzedaży, a które nie. Opracowanie takich standardów powinno opierać się o wskazania typowe dla danej branży. Powinien wziąć pod uwagę przepisy prawne, standardy konkurencji, możliwości produkcyjne danego zakładu oraz inne znane sobie z doświadczenia czynniki.
Specjalista kontroli jakości powinien powstrzymywać się od subiektywnej oceny. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Czasem trzeba bowiem uwzględnić doświadczenia specjalisty, które trudno ująć w bardzo konkretne ramy. Każdy produkt, który odbiega od sprecyzowanych przez specjalistę wymagań, powinien zostać zbadany pod kątem przyczyn pogorszenia jakości.