Specjalista ds. jakości w swojej pracy często wykonuje wewnętrzne audity w przedsiębiorstwie.
Audit to zwyczajny audyt i choć słowo „audit” nie występuje w słowniku języka polskiego, jest powszechnie stosowane. Jego pojawienie i stosowanie jest efektem tłumaczenia Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
Celem przeprowadzanych przez specjalistę kontroli jakości auditów jest ocena przebiegu procesów w danej strukturze. Analizie podlegają mocne i słabe strony, dzięki czemu możliwe jest dalsze doskonalenie organizacji. Audit odwołuje się do przyjętych regulacji i norm, sprawdzając zgodność działań z tymi kryteriami. Mimo że w wyniku auditu określana jest skuteczność i efektywność badanych procesów, to sama procedura nie jest kontrolą procesu.
Ze względu na powód przeprowadzania audity dzielimy na: audit systemu, audit procesu, audit wyrobu oraz audit dokumentacji. Przykładowe powody przeprowadzanych przez specjalistę ds. jakości auditów:
- Weryfikacja systemu jakości organizacji pod kątem określonych wymagań
- Ocena systemu jakości organizacji i jej zgodność z wymaganiami normy dotyczącej systemu jakości
- Wstępna ocena nowego, potencjalnego dostawcy
- Regularny przegląd dostawców na podstawie umowy kontaktowej