Audit Systemu Zarządzania Jakością

By   30 stycznia 2017

audyt systemu zarządzania jakośćia

 

Specjalista ds. jakości w swojej pracy często wykonuje wewnętrzne audity w przedsiębiorstwie.

Audit to zwyczajny audyt i choć słowo „audit” nie występuje w słowniku języka polskiego, jest powszechnie stosowane. Jego pojawienie i stosowanie jest efektem tłumaczenia Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.

Celem przeprowadzanych przez specjalistę kontroli jakości auditów jest ocena przebiegu procesów w danej strukturze. Analizie podlegają mocne i słabe strony, dzięki czemu możliwe jest dalsze doskonalenie organizacji. Audit odwołuje się do przyjętych regulacji i norm, sprawdzając zgodność działań z tymi kryteriami. Mimo że w wyniku auditu określana jest skuteczność i efektywność badanych procesów, to sama procedura nie jest kontrolą procesu.

Ze względu na powód przeprowadzania audity dzielimy na: audit systemu, audit procesu, audit wyrobu oraz audit dokumentacji. Przykładowe powody przeprowadzanych przez specjalistę ds. jakości auditów:

  • Weryfikacja systemu jakości organizacji pod kątem określonych wymagań
  • Ocena systemu jakości organizacji i jej zgodność z wymaganiami normy dotyczącej systemu jakości
  • Wstępna ocena nowego, potencjalnego dostawcy
  • Regularny przegląd dostawców na podstawie umowy kontaktowej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *